رابطه ارگانیک سازمان مجاهدین با داعش قسمت اول

به اطلاع هوطنان عزیز می رسانم که بحث را به طور کامل ازگفتار به نوشتار تبدیل شده است .
موضوع بحث امروزمان دو بخش است که بخش اول در رابطه با نقاط مشترک سازمان مجاهدین با سازمان تروریستی داعش است و عمل کرد سازمان در این زمینه که با این سازمان هم خوانی دارد و بخش دوم بحث در رابطه با مسله بنیادگرائی سازمان مجاهدین است .
برای روشن شدن موضوع اول اشاره ای به تولد داعش و اینکه راهبر عقیدتی آنها کی است و چطور شکل گرفتن اشاره می شود و سپس به نقاط مشترک و عمل کرد ها ی سازمان مجاهدین اشاره می کنم

لینک به مصاحبه :

رابطه ارگانیک سازمان مجاهدین با داعش قسمت اول
عملکردهای مشترک سازمان مجاهدین با داعش
به اطلاع هوطنان عزیز می رسانم که بحث را به طور کامل ازگفتار به نوشتار تبدیل شده است .
موضوع بحث امروزمان دو بخش است که بخش اول در رابطه با نقاط مشترک سازمان مجاهدین با سازمان تروریستی داعش است و عمل کرد سازمان در این زمینه که با این سازمان هم خوانی دارد و بخش دوم بحث در رابطه با مسله بنیادگرائی سازمان مجاهدین است .
برای روشن شدن موضوع اول اشاره ای به تولد داعش و اینکه راهبر عقیدتی آنها کی است و چطور شکل گرفتن اشاره می شود و سپس به نقاط مشترک و عمل کرد ها ی سازمان مجاهدین اشاره می کنم
و چگونگی تاسیس دولت اسلامی عراق . تولد داعش در عراق
گروه ( جماعة توحید و جهاد ) در اوئل سال 2004 پس از حمله امریکا به عراق به سرکردگی ابومصعب الرزقاوی تشکیل شد، بیعت آن با اسامه بن لادن سرکرده سابق القائده این گروه را به شاخه سازمان القائده در عراق تبدیل کرد. با گسترش عملیات ها به یکی از قدرتمندترین گروه های تروریستی در منطقه تبدیل شد تا اینکه الزرقاوی در تاریخ ۷ ژوئن ۲۰۰۶ در یک عمیلات نظامی در شمال شهر بعقوبه کشته شد. بعد از آن ابوحمزه المهاجر یا ابو ایوب المصری به عنوان جانشین زرقاوی انتخاب شد در 15 اکتبر 2006 طی نشست بین گروه های مسلح ، ضمن توافقی به نام پیمان مطیبین ( در مورد پیمان مطیبین باید گفت پیمان و عهدی بود که توسط جمعی که در ان وقت مجلس شورای مجاهدان در عراق نامیده می شد به وجود آمد) اتحاد و پیمان بین گروها های مجلس شواری مجاهدان متشکل :ارتش فاتحان،سربازان صحابه، گردان های یاران توحید و سنت شکل گرفت . در همین نشست بود که ابو عمر بغدادی به عنوان رهبر انتخاب شد ( نام دولت اسلامی عراق بر این سازمان جدید گذاشته شد )بعد از ان عملیات های زیادی در عراق را بعهده گرفت. ابو عمر بغدادی و ابوحمزه المهاجر( ابوحمره وزیر جنک داعش بود ) در 19/04/2010 پس از یک درگیری شدید در منطقه ثرثار شهر تکریت کشته شدند. پس از حدود 10 روز، مجلس شورای دولت اسلامی عراق و شام ابوبکر البغدادی را به عنوان جانشین ابوعمر البغدادی و الناصرالدین الله سلیمان را به عنوان وزیر جنگ خود انتخاب کرد. عمل کرد این سازمان ها بر اساس فتواهای ابن تیمیه است که استناد می کنند.(احمد بن عبد الحلیم بن تیمیه حرانی ( ابن تیمیه) در تاریخ 22 ژانویه 1262 بدینا امد و در تاریخ 28 سپتامبر 1328 فوت کرد. وی فقیه حنبلی و سلفی و مبتکر و بنیان‌گذار نظری، فرقهٔ وهابیت است داعش در واقع ادامه تشکیلاتی یک گروه از سلفی‌های جهادی در عراق به رهبری ابومصعب زرقاوی می‌باشد. گروه زرقاوی جزو القاعده بود و سال ۲۰۰۶ در عراق کشته شد. او در اعلامیه‌های خود همواره به فتواهای ابن تیمیه استناد می‌کرد. ابوبکر بغدادی نیز خود را دنباله رو ابن تیمیه می‌داند. ابن تیمیه پدر معنوی همه گروهای جهادی است داعش بخاطر تفسیر و قرائت خشن وهابیت از اسلام و خشونت وحشیانه‌اش برضد شیعه و مسیحیان معروف است و به‌قدری تندرو و سخت‌گیر است که با دیگر گروه‌های اسلام‌گرای سلفی ازجمله جبهه النصره شاخه رسمی القاعده در سوریه نیز درگیر جنگ شده و در فوریه ۲۰۱۴ ایمن الظواهری، رهبر القاعده به‌طور رسمی هر گونه انتصاب این گروه به القاعده را رد کرده‌است. دولت اسلامی در عراق در ابتدای تأسیس، خود را گروهی سلفی جهادی معرفی کرد که هدفش اجرای شریعت اسلام و احیای خلافت اسلامی است. ) با روی کار آمدن ابوبکر البغدادی در آوریل سال 2013 میلادی “ابوبکر بغدادی” رهبرگروه “دولت اسلامی عراق” اعلام کرد که فعالیت های خود را تا شام گسترش خواهد داد و به “جبهه النصره” خواهد پیوست تا از این به بعد گروه تحت عنوانی جدید به نام دولت اسلامی عراق و شام “داعش” باشد. اما این امر با مخالفت “ابومحمدجولانی” رهبر “جبهه النصره” رو به رو شد. جولانی اعلام کرد که گروه متبوعش تابع گروه اصلی القاعده به رهبری “الظواهری” است.
هدف از تأسیس داعش
گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام با نام اختصاری داعش یک گروه تروریستی مسلح با اندیشه و شیوه سلفی جهادی می باشد و اعضای آن تشکیل خلافت اسلامی و اجرای شریعت در عراق و سوریه را هدف نهایی شان انتخاب کرده اند.
گروه داعش به رهبری ابوبکر البغدادی علیه دولت‌های عراق و سوریه و گروه‌های مخالف دولت سوریه وارد جنگ شده‌است.این گروه پس از گذشت چند سال از تاسیس اش با پیشروی های خود بخش هایی از سوریه و عراق را به تصرف در آورده است .
دولت اسلامی چگونه فعالیتهای خود را از عراق به شام گسترش داد؟
در آوریل سال 2013 میلادی “ابوبکر بغدادی” رهبرگروه “دولت اسلامی عراق” اعلام کرد که فعالیت های خود را تا شام گسترش خواهد داد و به “جبهه النصره” خواهد پیوست تا از این به بعد گروه تحت عنوانی جدید به نام دولت اسلامی عراق و شام “داعش” باشد. اما این امر با مخالفت “ابومحمدجولانی” رهبر “جبهه النصره” رو به رو شد. جولانی اعلام کرد که گروه متبوعش تابع گروه اصلی القاعده به رهبری “الظواهری” است.
سابقه ی ارتباط بین جولانی و بغدادی به قبل از بحران سوریه برمی گردد. از زمانی که جولانی با گروه بغدادی بیعت داد مبنی بر اینکه تحت فرماندهی وی در عراق بجنگد، قبل از اینکه به سوریه منتقل شود بنا به اعترافات خود “جولانی” جبهه النصره با کمک مالی و نظامی “دولت اسلامی در عراق” تشکیل شده است به همین دلیل “بغدادی” جبهه النصره را شاخه ای از گروه خود می دانست که به دست یکی از سربازانش تشکیل و با کمک مالی خود اداره می کند. اما جولانی با رد پیشنهاد بغدادی – که قبلاً ذکر شد- و اعلام پیروی از گروه القاعده نشان داد که دیدگاهش نسبت به گروه النصره با نظر بغدادی متفاوت است.
پدایش اختلافات
با آغاز اختلافات و درگیری‌ها بین عناصر دوجبهه النصره و داعش در سوریه، طولی نکشید که یک نوار صوتی منتسب به ابومحمد الجولانی پخش شد که در این نوار از رابطه خود با دولت اسلامی عراق سخن می گوید، اما وی ایده ادغام با این گروه را نپذیرفته و بیعت خود را با شبکه القاعده اعلام می کند،
برخورد القاعده و ایمن الظواهری به عنوان رهبر گروه، نسبت به اختلافات بین بغدادی و جولانی چگونه است؟
در ماه می گذشته “ظواهری” در پیامی صوتی از “بغدادی” خواست تا گروه دولت اسلامی را در سوریه منحل و به برنامه ی جداسازی قلمرو فعالیت احترام بگذارد به این صورت که مرکز فعالیت دولت اسلامی در عراق و به رهبری “بغدادی” باشد و جبهه النصره نیز به رهبری “جولانی” در سوریه فعالیت کند.
اما این دستور با واکنش منفی بغدادی رو به رو شد به گونه ای که وی ظواهری را به مخالفت با شرع واستراتژی تعیین شده متهم کرد و در پیامی گفت: مادامی که رگی در ما می زند و پلک چشمی تکان می خورد، دولت اسلامی در عراق و شام باقی خواهد ماند و از آن کوتاه نخواهیم آمد تا اینکه خداوند آن را پیروز گرداند یا اینکه کشته شویم.
از زمانی که “ابی ابراهیم موصلی” – یکی از رهبران معروف دولت اسلامی- در نواری صوتی که سایت “منبر رسانه ی جهادی” در 8 آوریل جاری آن را منتشر کرد، ایمن الظواهری را مورد حمله لفظی قرار داد اختلاف بین جولانی و بغدادی به اختلاف بین بغدادی و ظواهری تبدیل شد. عنوان پیام “موصلی” در این نوار صوتی این بود: “پیامی از دولت اسلامی عراق و شام برای گروه جهادی القاعده. سخنان برق آسای آتشین ما خطاب به ایمن الظواهری تشنجی منحرف”
در ادامه ی این پیام صوتی آمده است: “حوادثی که در میدان جهاد در عراق و شام شاهد آن هستیم و طوفان هایی که پایه های دولت اسلامی عراق و شام را لرزاند چیزی نبود جز نتیجه ی مکر و حیله ی افرادی که نه به پیروزی های خود بلکه به پیروزی های رهبران جهادی مباهات می کنند و به آن دل خوش کرده اند و مکر و حیله ی کسانی همانند ابو خالد السوری (از رهبران بارز القاعده که در حلب در شمال سوریه کشته شد) و گروهک دست نشانده ی شیخ دروغین ایمن الظواهری که دائم درآتش فتنه می دمند . . .
و آخرین مورد از حملات لفظی دولت اسلامی به رهبری ابوبکر البغدادی به ایمن الظواهری زمانی بود که نواری صوتی از ظواهری منتشر شد و در آن قتل “ابوخالد السوری از رهبران جهادی معروف را به شدت محکوم و آن را به دولت اسلامی عراق و شام نسبت داده بود.
4- اکنون اختلاف بین داعش و النصره به اختلاف بین داعش و القاعده تبدیل شده است. آیا اختلافاتی از این دست، در داخل القاعده، امری عادی است؟
شواهد و قرائن نشان می دهد که اختلاف بین القاعده و شاخه ی آن در عراق از زمان ابومصعب الزرقاوی بسیار مرسوم بوده است تا جائی که تحلیلگران معتقدند القاعده عراق از زمان به وجود آمدن تاکنون هیچ پیروی و تبعیتی از القاعده مرکزی نداشته و فقط از نظر اسم به آن منسوب بوده است.
نقاط اصلی اختلاف :
اولین اختلاف مربوط به “محدوده ی اختیارات جهادی“ گروه زرقاوی است. مسأله ی محوری اجتناب از ریختن خون مسلمانان و کوچک شمردن قتل غیرنظامیان و مردم بی گناه به بهانه جنگ با آمریکائی ها در عملیات جهادی و جنگی است که گروه زرقاوی انجام می دهد نظیر بمب گذاری ها و عملیاتی که در محل تجمع عمومی مانند بازارها و بخش های مسکونی صورت می گیرد و جان غیرنظامیان و بی گناهان را می گیرد، به علاوه عملیات گروگانگیری و اعدام های دسته جمعی.
دومین اختلاف مربوط به “تعیین دشمن واقعی” است. القاعده و گروه ظواهری شیعه را دشمن اول و اصلی خود ندانسته و عموم شیعه را نیز تکفیر نمی کنند و هدف اصلی خود را حمله به محل تجمع نیروهای غربی می دانند، بر خلاف گروه زرقاوی که شیعه را عملا کافر می داند و موضع گیری خصمانه ای چه بسا بیشتر از آمریکائی ها با شیعه دارد.
به نظر می رسد که افکار و معیارهای مطلوب گروه زرقاوی، خیلی واضح و ملموس در افکار و نحوه ی عملکرد گروه داعش قابل مشاهده است. از این جهت که تمام جنگ هایی که داعش در آن شرکت دارد رنگ فرقه ای دارد، شهروندان عادی و افراد بی گناه را هدف قرار می دهد، با گروه های مسلح دیگر که در میدان هستند درگیر است و مرتکب گروگانگیری و اعدام های دسته جمعی نیز می شود.

oyanyoldash@yahoo.com محمد کرمی

بیان دیدگاه